Svátek má: Igor

Komentáře

Zbyněk Fiala

žurnalista

Bůh to vidí

Ale i kdyby nebyl, všechno je dnes vidět z oběžné dráhy. Jenže co přesně? Tohle je analýza vysloužilých amerických vojenských odborníků z portálu Veterans Today nad satelitními snímky z nebohé ukrajinské Buči.

Na satelitních snímcích z kyjevského předměstí Buča vidíme spoustu mrtvých těl, přesněji neurčitě zobrazených objektů, které však lze spárovat s videem pořízeným ve stejné ulici dne 1. dubna. Pak už není pochyb, byla tu zabita spousta lidí. Zbývá zjistit kdo a kdy to udělal.

Tyto otázky si kladou vysloužilí američtí vojenští odborníci na stránkách Veterans Today, kterým jednoduchá odpověď, že to byli Rusové během okupace mezi 11. a 31. březnem nekoresponduje s tím, co se dá vyčíst z oficiálního ukrajinského zpravodajství v průběhu války i z videí, fotek a satelitních snímků, které to mají doložit.

To „kdy“ je opravdu důležité.

Prvního dubna zachytil mrtvá těla v ulici Jablonská člen městské rady Buči na videu pořízeném z jedoucího auta. Těla jsou rozptýlena na trase dlouhé téměř kilometr. Stejnou ulici zachycují satelitní snímky společnosti Maxar, které se teď používají jako důkaz, že nejméně 11 z těchto obětí leželo na ulici už od 11. března, kdy měla do města vstoupit okupační vojska Ruska. Video člena městské rady z 1. dubna tak má zachycovat oběti, které volně ležely na ulici celé tři týdny.

Roček: Ukrajinci představili svůj model Potěmkinovy vesnice - Buču...

Satelitní snímky mrtvých obětí na ulici Jablonska, které otiskly New York Times 4. dubna, jsou označeny datem z 19. března. To by spadalo do časového intervalu, kdy území kontrolovaly ruské síly. Odborníci z Veterans Today však o správnosti tohoto časového určení pochybují. Snímky mají pocházet ze satelitů Maxar Technologies, jejichž pohyb je znám, lze ho sledovat na internetu. Jedná se o tři satelity, které mohly snímky pořídit. Žádný z nich však podle nich nebyl nad Bučou onoho 19. března. Nemohl tam být, jejich trajektorie vedla jinudy.

New York Times otiskly záběry dvou satelitních snímků stejného místa z různého období, abychom snáze rozpoznali rozdíl. První je z 28. února, kdy je ulice Jablonská prázdná a suchá, a na druhém snímku z onoho údajného 19. března jsou vedle mrtvých patrné i velké louže. Podle Veterans Today však tyto louže mohly vzniknout až po průtrži v noci z 31. března na 1. dubna. To by znovu zpochybňovalo původní dataci snímku.



Nejvíc ji ale zpochybnil software SunCalc, kterým specialisté z OSINT (open source intelligence) a GEOINT  (geospaciale intelligence) analyzovali pohyb Slunce a vržené stíny v uváděnou dobu. U satelitního snímku z 28. února stíny odpovídají datu a času, avšak u toho klíčového s mrtvými těly označeného datem 19. března software datum zpochybnil. Podle prezentované obrazovky s výpočtem SunCalc jde o snímek z 1. dubna (dokonce v 11:57 GMT), jak napověděly i ony čerstvé louže.

Za pozornost pak stojí, kdy přesně v Buči Rusové byli. První fotografie obětí v ulicích Buči pocházejí ze dnů 9. až 11. března. Avšak i New York Times píší, že Buču Rusové obsadili až 11. března. Ani to není jisté. Ještě 10. března oficiální zpravodajství generálního štábu ukrajinské armády uvádí, že „nepřítel se pokouší prolomit linie ukrajinských obránců“ u řady míst, mezi kterými je vyjmenována i Buča, a taky že se snaží „blokovat Kyjev“. Další zpravodajství nabízí vlivný americký think-tank Institute for the Study of War, který na Facebooku 11. března sděluje, že ruské pokusy dobýt Buču selhaly.

https://www.nytimes.com/2022/04/04/world/europe/bucha-ukraine-bodies.html

https://www.veteranstoday.com/2022/04/06/more-evidence-more-doubts-about-bucha-massacre/


Tvrzení, že v ukrajinské Buče mrtvoly ležely na ulici před 1. dubnem tři týdny, tedy v době, kdy území okupovali Rusové, tak podle Veterans Today předkládaný satelitní snímek společnosti Maxar nepotvrzuje. Ve válkách se dějí hrozné věci, ale zrovna u této, která je tak důrazně předkládána, zřejmě ještě nebylo řečeno poslední slovo.

Zbyněk Fiala
vasevec.cz