Svátek má: Jarmil

Byznys

Velikost textu:

Další propad prodejů aut v EU, tentokrát o více než tři čtvrtiny

Další propad prodejů aut v EU, tentokrát o více než tři čtvrtiny

Už v březnu se evropský trh s osobními automobily, měřený registracemi nových osobních aut, propadl o více než polovinu, v dubnu to bylo meziročně dokonce o tři čtvrtiny.

Petr Dufek, analytik ČSOB
19. května 2020 - 09:50

Pandemie koronaviru a s ní spojené restrikce a dobrovolné odstávky výrobců v podstatě zcela ochromily prodej osobních vozů napříč kontinentem a výrazný pokles prodejů byl patrný i v zemích, které k žádným razantním restrikcím nepřistoupily. Prozatím šlo o tzv. nákladový šok, který kromě zmíněných restrikcí a odstávek umocnilo i zamrznutí dodavatelských řetězců v rámci některých výrobních skupin, uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Ve srovnání s loňským dubnem se v EU a ve Velké Británii, která zůstává dál jedním z nejvýznamnějších trhů pro tuzemské automobilky, prodalo celkem o zhruba milion vozů méně. Výpadek za první čtyři měsíce už dosáhl 2,1 mil., respektive 39 %. Už na první pohled je zřejmé, že tak velký schodek v prodejích se nepodaří v dalších měsících dorovnat a celý trh letos zůstane v červených číslech. Téměř úplně se v dubnu zastavily prodeje aut v Itálii (-97,6 %), Španělsku a Belgii (a Velké Británii již vyčleněné ze statistik), tj. v zemích, které měly s nákazou největší problém. Nejnižší procentní ztrátu prodejů naproti tomu pocítilo Dánsko (-37 %) a Švédsko (-37,5 %).

Asi nemá smysl rozvádět, že propad registrací se dotýká všech výrobců, nebo že je citelnější pro ty, které jsou domicilované právě v nejvíce zasažených zemích (viz FCA Group). Současná pandemie tak nemohla nenechat nedotčené i s jejich letošními tržními podíly. Z tohoto pohledu jako vítěz vychází VW s více než čtvrtinou trhu, včetně Škody Auto, BMW a Toyota. Na opačném konci žebříčku pak jsou PSA spolu FCA.

Výsledky prozatím ukazují, jak autoprůmysl zasáhl nákladový šok, nicméně možná ještě podstatnější bude, jak se vyrovná s nadcházejícím šokem poptávkovým. Přece jen odložené nákupy lze realizovat se zpožděním, nicméně recesí seškrtané rozpočty budou znamenat i nižší reálnou poptávku v dalších měsících. Ostatně průzkumy mezi firmami i domácnostmi nižší zájem o nákupy aut zřetelně indikují. A příliš nadějně nevypadají ani mimoevropské trhy, kam směřuje zhruba třetina celkové produkce automobilového průmyslu EU. A to zcela ponecháváme stranou hrozby pokut za „nezelená“ auta, která mají už brzy tomuto průmyslu uštědřit další ránu, dodal Petr Dufek.

(pd, jk, prvnizpravy.cz, foto: arch.)



Kurzy

0.00 
0.00 
0.00 
0.00 
0.00 

Akcie

NWR
0.1
AAA Auto
24
CETV
99
ČEZ
475.5
ECM
25.5
ERSTE GROUP BANK A
538.4
FORTUNA
194.5
KITD
5.2
KOMERČNÍ BANKA
519
NWR
272
ORCO GROUP
12.4
PFNONWOVENS
718
PHILIP MORRIS ČR A
13320
O2 C.R.
218
UNIPETROL
382.5
VIG
508