Svátek má: Ilja

Regiony

Velikost textu:

Liberec: Výstava fotek a koláží Běly Kolářové

Liberec: Výstava fotek a koláží Běly Kolářové

Léto v liberecké galerii bude již tradičně ve znamení mimořádných výstav. Kromě velké retrospektivy Josefa Jíry nabídne galerie i komornější, ale o to výjimečnější výstavu světově uznávané výtvarnice Běly Kolářové.

Z tvorby Běly Kolářové
1. července 2019 - 07:00

Ta již dávno vyšla z uměleckého stínu svého manžela Jiřího Koláře a její dílo patří k vrcholům experimentální fotografie. Výstava s názvem „Pohyb / čas“ této výjimečné ženy, fotografky a výtvarnice tu bude k vidění až do 29. září.

Kolářová si dokázala po boku svého manžela, který od čtyřicátých let představoval klíčovou osobnost české kulturní scény, uchovat svoji vlastní autenticitu. V 50. letech začala fotit, ale brzy ji tradiční fotografie nestačila. Od roku 1961 proto začala experimentovat s tzv. umělým negativem a kresbami světlem. Právě fotografie a fotogramy z tohoto období jsou na liberecké výstavě zastoupeny nejhojněji. „Rozhodli jsme se vsadit na méně známé soubory, které vypovídají nejen o jejím citlivém a hravém přístupu k tvorbě, ale také o jejím zaujetí fenoménem času, světla a pohybu,“ říká Markéta Kroupová z Oblastní galerie Liberec.


Pampelišky a francouzská poezie
Takřka neznámé, a přitom vynikající jsou dále fotografie z cyklu Seménka pampelišky. „Pápěří pampelišky stejně jako pecka broskve nebo bramborové slupky nepatřily v šedesátých letech k výtvarně využívaným materiálům,“ vysvětluje kurátorka výstavy a přední znalkyně jejího díla Marie Klimešová. „Nově vystavujeme rovněž sérii soustředěnou na interpretaci písmena h a také další soubory kreseb světlem, v nichž Kolářová aplikuje fotografický experiment na stránky experimentální francouzské poezie,“ dodává.

Patentky, líčidla i obilí
Součástí liberecké výstavy je i několik významných koláží, např. s patentky, líčidly apod. Doslova bonbónkem pro fajnšmekry je pak asambláž „Bez názvu“, která byla poprvé a naposledy k vidění na slavné skupinové výstavě Někde něco ve Špálově galerii v Praze v roce 1969. „Kolářová zde sestavila jakousi didaktickou tabuli vztahující se k historii pěstování obilí,“ říká Klimešová.

Běla Kolářová dnes představuje mezinárodně vysoce ceněnou umělkyni. „Při setkání s její tvorbou vždy znovu s údivem musíme konstatovat, že přestože od prvních experimentů s fotografií už uplynulo zhruba šedesát let, zůstává stále svěží, mimořádně aktuální a přitažlivá,“ uzavírá kurátorka.
Libereckenovinky.cz o celé záležitosti informovala Dana Filipová.

(vm, Libereckenovinky.cz, foto: Parliamo)