Svátek má: Erik

Regiony

Velikost textu:

Může se vrátit Liberci lesk textilního města?

Může se vrátit Liberci lesk textilního města?

Black Mountain – oděvní značka z Liberce jde proti proudu. Její obliba dávno překročila hranice kraje, a to i přes to, že vznikla v letech, kdy jiné oděvní podniky krachovaly.

Ilustrační foto
20. září 2020 - 07:00

Kolem značky navíc vznikají skupiny myšlenkově spřízněných lidí, kteří si vyměňují a prodávají produkty z limitovaných edic nebo zakládají fanouškovské skupiny na Facebooku. Minulý rok už měla firma obrat 30 milionů, tři kamenné obchody a dva další plánuje otevřít. Na tom, že je vše, jak má být, má svůj podíl i krajský podnikatelský inkubátor Lipo.ink.

„Po prvním setkání s Lucií bylo jasné, že jsme narazili na velmi zajímavou osobnost s firmou, která může vrátit Liberci lesk textilního města. Lucii se podařilo vystavět značku a firmu s rozvinutým sekundárním trhem vlastních produktů, kdy zakoupené produkty získávají postupně ještě vyšší hodnotu, což se v Česku podařilo opravdu málokomu,” říká Antonín Ferdan z Lipo.ink.

Black Mountain není pro své zákazníky, tedy převážně zákaznice, jen výrobcem textilu. Kolem značky vznikla skupina myšlenkově spřízněných lidí, kteří značce mimo jiné zakládají také fanouškovské skupiny na Facebooku, kde si vyměňují nebo prodávají produkty, které už nejsou jinde v prodeji. Obliba značky v jednu chvíli ale začala stoupat tak rychle, že Laštůvkovou odváděla od toho, co dělá její značku značkou – navrhování.

„První roky jsem si se vším poradila sama, ale jak firma rostla, byla jsem zavalená administrativou a chyběl mi čas na tvorbu. Pak mi jednoho dne zavolal Antonín Ferdan, řekl, že se o nás dověděl a že Lipo.ink právě otvírá program PlatInn pro už zavedené podnikatele,” popisuje majitelka firmy a návrhářka Lucie Erin Laštůvková.

Odborníci Libereckého podnikatelského inkubátoru, který provozuje ARR s.r.o, a financuje Liberecký kraj, pomohli Laštůvkové nejdříve identifikovat problémy a potřeby firmy, a pak společně stanovili konkrétní cíle do budoucna. Dalším krokem byla poradenská pomoc mentora, tedy člověka, který má bohaté zkušenosti s řešením podobné situace: „Ze dvou mentorů jsem si vybrala Katarínu Morvai, která dříve pracovala mimo jiné jako ředitelka firmy Bonton. Začaly jsme spolupracovat v lednu 2019 a jako konzultantku ji využívám i po skončení programu PlatInn, když potřebuju s něčím poradit,” vysvětluje Laštůvková a dodává: “V zásadě mě učí, jak optimalizovat činnosti ve firmě a jak to dělat správně. Je skvělé mít vedle sebe někoho, kdo má tak bohaté zkušenosti.”

Oblečení od Black Mountain je typické originálními výšivkami a tisky a v posledních letech i látkami, které navrhuje zakladatelka Lucie Erin Laštůvková. Vlajkovou lodí firmy jsou sukně. V nabídce jich je nyní 500 druhů a vzorů. V Black Mountain šijí ale i bundy, mikiny, vesty nebo pánská trička. Některé kousky vznikají v limitovaných edicích a milovnice značky někdy za starší sukni neváhají zaplatit vyšší cenu, než za jakou se prodávají nové. Svou firmu Laštůvková zakládala ve 24 letech a nyní má firma 25 stálých zaměstnanců a 20 brigádníků.

PlatInn je program pro české firmy s vyšší přidanou hodnotou z Libereckého kraje. Pomocí konzultací s vybraným odborníkem ze sítě PlatInn získá firma nový pohled na svůj byznys a také konkrétní plán aktivit vedoucích k dalšímu růstu.


Lipo.ink – Liberecký podnikatelský inkubátor funguje od konce roku 2017. Jeho posláním je podpořit vznik a rozvoj inovativních firem v našem kraji a podpořit budoucí blahobyt Libereckého kraje. Činí tak přes řadu aktivit – především přes business poradenství na špičkové úrovni.

Podle webu Libereckého kraje

(lh,libereckenovinky.cz,foto web LK)