Svátek má: Vladimír

Regiony

Velikost textu:

Zimní údržba silnic byla letos o 17 milionů dražší, než loni

Zimní údržba silnic byla letos o 17 milionů dražší, než loni

Společnost Silnice Libereckého kraje zajišťovala zimní údržbu na 2.009 km komunikací II. a III.tříd a některých silnicích I.třídy na území Libereckého kraje.

Ilustrační foto
20. dubna 2019 - 07:00

Celkové náklady na zimní údržbu krajských silnic činily 127,3 mil. Kč, byly tak o 17,3 mil. Kč vyšší v porovnání se zimou 2017/18. Nejnáročnějším měsícem byl leden letošního roku (téměř 45% celkových nákladů). Na zimní údržbě se podílelo přes 200 řidičů a dispečerů, více jak 70 sypačů, 35 traktorů, sněhových fréz a další speciální technika.


Letošní zima by se dala z pohledu silničářů charakterizovat jako nestálá, ale jinak by se mohla zařadit z dlouhodobého období mezi průměrnou. Časté střídání chladných a teplých dní přinášelo komplikace na krajské silnice, kdy se ujeté sněhové vrstvy začaly rozpadat a při následném oteplení odtávající sníh začal opět namrzat a vytvářely se hluboké koleje. Sněžení bylo často doprovázeno silným větrem, docházelo tak k tvorbě sněhových jazyků a závějí, což komplikovalo dopravu a v ojedinělých případech to vedlo ke krátkodobému omezení průjezdnosti krajských komunikací.

V horských oblastech byly v průběhu ledna a února  nasazeny frézy, aby se rozšířila šířka komunikací pro bezpečnější průjezd vozidel. Už dlouho se v takové míře nefrézovalo jako letos. V období leden až březen byly sněžné frézy v provozu neuvěřitelných 600 hodin. Na území Libereckého kraje najezdily pluhy a sypače při zimní údržbě téměř 400 000 km.

„V horských oblastech jsme letos měli problémy s neohleduplností řidičů. Často parkují auta takovým způsobem, že nám brání v údržbě komunikací a nejsme schopni technikou ani projet. A bohužel se tato situace rok od roku zhoršuje“, podotýká Petr Šén, generální ředitel společnosti Silnice LK.

Celková spotřeba posypového materiálu činila 32 100 tun, z toho soli se spotřebovalo 10 400 tun. Dále se na krajských komunikacích v průběhu zimy spotřebovalo přes 2,5 mil. litrů solanky. Za celou zimu bylo celkem 123 zásahových dnů.

Tradičně nejčastěji byla zimní údržba prováděna v horských oblastech Jizerských hor a Krkonoš. Kalamitní stav byl vyhlášen na místních komunikacích v Jablonci. Na krajských silnicích se kalamitní stav v letošní sezoně nevyhlásil. „I při dlouhodobých spadech sněhu jsme byli schopni zajišťovat zimní údržbu ve lhůtách stanovených Plánem zimní údržby. Na silnicích I. třídy jsme v průběhu ledna několikrát museli preventivně uzavřít úsek komunikace I/10 Tanvald - hraniční přechod Harrachov (pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny), nejedlo se o kalamitní stav, ale o preventivní opatření, které mělo eliminovat případný vznik problémů ve sjízdnost v dané lokalitě,“ dodává Petr Šén.

„Pro období říjen – prosinec 2018 bylo z krajského rozpočtu vyčleněno na zimní údržbu 45 mil. Kč, skutečné náklady byly 36,345 mil. Kč. Zbylou částku ve výši 8,655 mil. Kč jsme převedli na posílení údržby v roce 2019“, informuje Jan Sviták, náměstek hejtmana Libereckého kraje, zodpovědný za resort dopravy. „Na rok 2019 máme v krajském rozpočtu připraveno na zimní údržbu částku 129 mil. Kč, vyčerpáno bylo do konce března zatím 90,962 mil. Kč. Zbylé prostředky jsou určeny na zimní sezonu na konci letošního roku do prosince 2019“, doplňuje Jan Sviták.

V  následujících týdnech dojde k vyhodnocení letošní zimní údržby krajských komunikací a na jejím základě se téměř kontinuálně začne připravovat plán zimní údržby na rok 2019/20, který bude předložen do konce září 2019 ke schválení Libereckému kraji. V současné chvíli se realizuje nákup 6 ks vozidel, které posílí flotilu na zimní údržbu, a také je nutno připravit stávající techniku na příští sezonu.

O celé záležitosti informoval Libereckenovinky.cz mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.

(vm, Libereckenovinky.cz, foto: Liberecký kraj)